فرهنگ صنعت ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

فرهنگ صنعت

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ايمني چیست؟
 
 
1- ايمني : يك فرهنگ
 فرهنگ ايمني مجموعه پيچيده أي است از باورها ، دانش و رفتارهاي افراد كه آنها را در برابر حوادث و خطرات زندگي مصون نگه ميدارد .
فرهنگ ايمني بايد قبل از ورود فرد به محيط صنعتي ، در ذهن و فكر جامعه ايجاد گردد يعني افراد جامعه بايد بتوانند قبل از وقوع حادثه احتمال وقوع آنرا پيش بيني كرده و در هنگام وقوع با عملكرد صحيح از بدتر شدن وضع جلوگيري كنند .
 
2-ايمني : يك مهارت شغلي
كارگران قبل از ورود به محيط كار بايد ايمني را به عنوان يك مهارت شغلي كه آنها را در برابر آسيبهاي جسمي و خسارات مالي ناشي از حوادث بيمه ميكند فراگيرند .
 
3- ايمني : يك پروژه اجرا نشده
مبحث ايمني بسيار گسترده تر از آن است كه بتوان در دوره هاي كوتاه مدت به كارگران كم سواد و بيسواد آموزش داد بلكه با برنامه ريزي بلند مدت و حمايتهاي تمامي بخشهاي آموزشي ، بهداشتي و صنعتي كشور بايد پروژه توليد فرهنگ ايمني را اجرا نمود .
 
 
 
4- ايمني : الفباي زندگي شغلی
بيسوادي و كم سوادي افراد و عدم گسترش منابع اطلاع رساني در شهرهاي بزرگ و كوچك و روستاها به يك اندازه ، دو مانع بزرگ جامعه در عدم ايجاد فرهنگ ايمني و مشكل بودن آموزش در افراد بخصوص كارگراني است كه اغلب از شهرهاي كوچك و روستاها به شهرهاي بزرگ و صنعتي مهاجرت ميكنند .
البته اغلب كارگران باسواد و حتي با تحصيلات دانشگاهي نيز در زمينه آموزش ايمني بسيار ضعيف هستند .
 
 
5- ايمني : عامل بهبود صنعت
اگر ايمني به عنوان مهمترين مبحث درسي دانش آموزان مدارس فني و حرفه أي ، دانشجويان تمام رشته هاي فني و مهندسي و حتي كلاسهاي آزاد مهارت آموزي بصورت جدي آموزش داده شود ، مطمئنا تحول عظيمي در فرهنگ ايمني صنعتي رخ ميدهد
 
6- ايمني : صرفه جويي
طرز تفكر و باورهاي جامعه نسبت به چگونه مصون بودن در برابر حوادث ، شرط اساسي موفقيت در زمينه آموزش است
وقتي يك حادثه در محيط كار رخ ميدهد ممكن است تجهيزات و ماشين آلات دچار صدمات چنداني نشود ولي كارگر آسيب ديده ، اغلب نياز به صرف هزينه درماني براي بهبود و بازگشت بكار دارد .      هزينه هاي درماني غرامت روزهاي استراحت و مستمري ازكارافتادگي يا فوت ،در صورت وخيم بودن حادثه معمولا برعهده سازمانهاي بيمه أي ( تامين اجتماعي ) و اگر كارگر بيمه نباشد تمامي هزينه ها بر دوش خود اوست و حتي به علت غيبت از كار ممكن است اخراج شود
 
7- ايمني : اولين گام بسوي زندگي مدرن
مردمان جوامع در حال توسعه شايد نميدانند ، اين شانس بزرگ را دارند كه در عصر تكنولوژي مدرن از اتومبيلها و ماشين آلات صنعتي مجهز به سيستم هاي ايمني استفاده ميكنند بنابراين امروز چندان جالب نيست كه مثلا رانندگان خودروهاي آخرين مدل از كمربند ايمني استفاده نكنند و مقررات رانندگي را زير پا بگذارند مگر آنكه جريمه نقدي آنهم براي حفظ جان و سرمايه خودشان پرداخت نمايند !
 
 
8- ايمني : نياز فراموش شده صنعت
كارفرمايان هميشه از ايجاد محيطهاي كاري امن و داشتن كارگراني با فرهنگ ايمني بالا استقبال ميكنند . اما چگونه فراهم كردن اين امكانات را نميدانند . سازمانهايي كه به نوعي وظيفه نظارت بر حسن اجراي مقررات ايمني و بهداشت شغلي در موسسات را دارند بايد تسهيلاتي را در خصوص كارفرمايان علاقه مند به ايجاد محيطهاي كاري سالم فراهم كرده و حتي به معرفي فعاليتهاي آنها در اصناف و تشكلهاي صنعتي و نشريات داخلي و رسانه هاي جمعي بپردازند .
 
9- ايمني : مشاركت همگاني
روش ديگري كه در جلب مشاركت كارفرمايان به منظور ايجاد فرهنگ ايمني بي تاثير نميباشد ، ارائه گزارشي از هزينه ها و خسارات ناشي از حوادث شغلي توسط سازمانهايي است كه به نوعي درگير خسارات مستقيم و غير مستقيم ناشي از حوادث شغلي هستند ( سازمانهاي بيمه گر) . البته تعيين و حتي تخمين هزينه هاي غير مستقيم حوادث در محيط كار ، چندان آسان نيست هرچند بر آورد ميشود كه هزينه هاي غير مستقيم حوادث 2 تا 4 برابر هزينه هاي مستقيم آن است .
 
10- ايمني : بخشي از زندگي
اگر كليه نهادهاي دولتي و غير دولتي كه به نوعي درگير با صنعت و توليد هستند فعالانه در زمينه آموزش مستمر ايمني از علم و تجربه كارفرمايان و مراكز آموزشي تواما بهره برند ، اندك اندك فرهنگ ايمني در بين جوانان و نيروهاي بالفعل جامعه رواج يافته و كاركرد انكار ناپذير اين فرهنگ در صرفه جويي هاي ارزي به عنوان باور قلبي آينده سازان جامعه در آمده و ثمره آن جز تحقق شعار چندين ساله استقلال به مفهوم تام نخواهد بود
با اميد به روزي كه فرهنگ ايمني نيز همچون فرهنگ مصرف گرايي جزو عادات تغيير ناپذير ما ايرانيان شود.  
 
 
 
به اميد آنروزي كه با رعايت نكات ايمني محيط كاري امني داشته باشيم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






sajjadzamani

سجاد زمانی

sajjadzamani

http://sajjadzamani.loxblog.ir

ایمنی در صنعت فولاد

فرهنگ صنعت

ایمنی در صنعت فولاد

به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

ایمنی در صنعت فولاد